Short trip: Panama

Een maand geleden kwamen we vanuit Costa Rica aan in Panama, met als eerste stop Bocas del Toro. Bocas is een eilandengroep vlakbij de grens met als hoofdstad Bocas Town op Isla Colon. Vanuit Bocas Town kun je alles heel makkelijk regelen en dagtrips maken naar andere eilanden. En het is er ook nog best leuk. Uiteindelijk zijn we vijf dagen in Bocas Town gebleven, omdat Ton hier een basiscursus Spaans volgde. Eigenlijk een must in Zuid-Amerika, omdat ze zeker in de zuidelijker gelegen landen, de landen waar minder toeristen zijn en in armere gebieden (haast) geen Engels spreken. De lessen waren iedere dag van 8u tot 10u ‘s ochtends, dus daarna hadden we steeds nog genoeg tijd om andere dingen te doen.

Bocas is vrij toeristisch, maar het is wel een hele chille plek. Je kunt er goed eten, de natuur is mooi, er is genoeg te beleven en als je wil zijn er iedere avond feestjes. In Costa Rica waren we continu veel aan het reizen en bezichtigen, dus in Bocas del Toro wilden we het rustiger aan doen. We zijn daarom niet echt op stap geweest en hebben vooral stranden en andere eilanden bezocht. Playa Estrella bijvoorbeeld, notoir om de vele zeesterren, waar we – je raadt het nooit – veel zeesterren hebben gezien. We hebben een super mooie hike gedaan op Isla Carenero en zijn per ongeluk om het hele eiland heen gewandeld. Op de laatste dag gingen we met een tour mee naar verschillende tropische eilanden; we zagen dolfijnen, luiaards, nog meer zeesterren en hebben achter een boot gebodysurft (top activiteit!).

We zouden het sowieso iedereen aanraden om naar Bocas del Toro te gaan, maar wat het voor ons vooral perfect maakte was de B&B, verborgen tussen simpele hutten en houten huisjes aan het water. Barrbra BnB Over the Sea is zo’n plek waar je jezelf meteen thuis voelt. Goed gezelschap, schone kamers, een fijne host, lekker eten, schommels en hangmatten op het dek, kolibri’s die recht voor je neus vliegen, houten kano’s waarmee je ieder moment de zee op kunt, snorkelen vanaf de steiger en last but not least de prinses des huizes, donkerbruine doodle BarrBra. Iedereen die we er hebben ontmoet boekte minimaal een nacht bij. Dus als je ooit naar Bocas del Toro gaat, hier moet je zijn!

Na Bocas besloten we meteen door te gaan naar Panama City. Om tijd en geld te besparen namen we de nachtbus. Vooral Esther wil deze rit snel vergeten, dus we maken er niet al te veel woorden aan vuil, maar toch een paar. Het is een dramátische route vol bochten en hobbels, niet geschikt voor tere zieltjes. Kort gezegd: Esther’s evenwichtsorgaan raakte totaal uit balans, ze kon niet meer lopen, moest de hele tijd kotsen en we zijn met de complete bus naar een plattelandsziekenhuis gereden. Dankzij Luis, een behulpzame Panamees, konden we daar gelukkig ook snel weer weg en kwamen we de volgende ochtend aan in Panama City. Grappig detail is dat we twee dagen geleden op een redelijk afgelegen plek in Colombia de Duitse jongens tegenkwamen die voor ons in de bus zaten en bijna slachtoffer werden van Esther’s uilenballen. In eerste instantie herkenden we ze niet, maar de volgende dag hebben we er samen toch nog een klein beetje om gelachen.

In Panama City moet je het als toerist vooral hebben van Casco Viejo, het oude kwartier met opgeknapte, witte en kleurrijke, historische panden. Hier vind je de meeste goede restaurants en barren. Toen we er aankwamen werden we meteen door een groepje jonge locals ge-ambusht. Ze moesten voor een examen hun Engelse taalkennis en traditionele dansskills demonstreren aan toeristen. Blijkbaar hadden we onszelf niet goed genoeg gecamoufleerd en werden we snel herkend als gringo’s. Dus het volgende half uur hebben we beoordelingen gegeven en werden we non-stop gefotografeerd. Eigenlijk was het best grappig. ‘s Avonds vonden we in dezelfde wijk een café dat voor eeuwig in Ton’s geheugen gegrift staat: ‘t Bierklooster. Met die naam zou je verwachten dat een Belg het lumineuze idee had om in Panama een biercafé te openen, maar de eigenaar was zowaar een Panamees met een extreme voorliefde voor Belgisch bier en een masterdiploma in Google Translate. Hij had bijna alle goede bieren in huis. Zelfs een aantal pareltjes van de Dochter van de Korenaar, een lokale brouwerij uit onze hometown Baarle. Je snapt het, Ton had de avond van zijn leven en wilde er het liefst nooit meer weg.

Bij een bezoek aan Panama City kun je het Panamakanaal niet overslaan. Nou ja, het kan wel, en heel veel mensen doen het ook, maar we zijn toch gegaan. Het is redelijk spectaculair om te zien hoe enorme schepen door de sluizen worden geloodst en van een hoger zeeniveau stapsgewijs naar een veel lager peil worden gebracht. We zagen een duikboot van de US navy de route afleggen en twee enorme containerschepen die er amper doorheen pasten.

Na het zien van dit historisch hoogtepunt zaten onze dagen in Panama er alweer op. We wilden graag door naar Colombia, omdat we er van veel reizigers goede verhalen over hoorden. Daarnaast regende het in Panama vrij veel door het regenseizoen, net als in Costa Rica. Ook qua landschap en prijzen (duur!) lijken de twee landen erg op elkaar. Dus het was tijd voor een ‘change of scenery’.

3 antwoorden op “Short trip: Panama”

1. Oh dear Tontje en ’t bierklooster…
    En Esther en d’r uilenballen hahaha iew

Nu op naar jullie nieuwe verhaal 🙂

ps. Tontje de baard is idd beter